Koliko su nam potrebne nepotrebne surovosti
U Putu Kormaka Mekartija likovi naiđu na vatru sa napola pečenim lešem bebe na ražnju. Delo koje je osvojilo Pulicera.
U Grehovima alijanse Zorana Petrovića velmože se goste pečenim bebama, a incestuozni sex je sasvim regularna pojava.
Beba je zakucana na drvo u nekoj od prvih epizoda GoT.
Nemojte me držati za reč za ovo zadnje, nisam gledala nijednu epizodu, iako se jasno sećam da sam pročitala veći deo serijala. Ne sećam se ove scene u knjizi, da li zato što je nije bilo ili zato što sam samo tako prešla preko nje. Ili smo kao potrošači tuđih emocija zarobljenih u umetnosti pisane i žive reči toliko oguglali da nam malo toga privlači pažnju.
Laganje, vređanje, izazivanje. Udaranje. Mučenje. Vrlo raznovrsne metode mučenja. Silovanje.
Užasi droge. Mrtve bebe. Iskorištene mrtve bebe. Pedofilija.
Jesam preskočila nešto?
Gde podvlačimo crtu kad je dosta? Jedan drugar je podvukao crtu kad je bacio knjigu u kojoj je naišao na scenu gde sveštenik siluje devojčicu i nagovara vojnike da mu se pridruže. Drugi kad je naišao na priču gde se trudnice ubijaju da bi se plodovi koristili za drogu. Ja kod crnog humora u vicevima o pedofilima.
I odakle nam inspiracija da sve to stavimo u književno delo i nazovemo umetnošću? Pored toliko živih i itekako stvarnih užasa u svetu odakle beg tražimo među koricama knjige, bilo da je u pitanju fikcija ili obična tralala pričica, da li želimo o istom i tu da čitamo? Šta će to tu, uostalom? Zašto da nas proganja? Možda baš zato. Ljudi jesu sposobni za velika dela, ali takođe i za velike gadosti – ali dobra većina bira da ne zna ništa ni o čemu. Ponekad iz jako dobrih razloga. Ne vredi razmišljati i nervirati se oko nečega što ne možete da promenite.
Kronos jede svoju tek rođenu decu u strahu da ga ne naslede i pošalju u zaborav, ali je uprkos strahu itekako brz da napravi nove. Dok mu jedno dete ne promakne i ne kastrira ga. Surovost? Ja bih to nazvala poetskom pravdom, ali čini se da je i Zevs nasledio dosta neurotičnih osobina. Ni njegova žena Hera nije ništa bolja, šalje par zmija da ubiju bebu Herkula u kolevci.
Tako da, izgleda, još iz mitskog doba imamo porodične incest horor priče, i bilo bi pravo čudo da se želja za takvim pričama nije održala i do danas. Neki ljudi uživaju da se plaše, koliko god drugi uživali da se ne plaše. Što me podseti na poznanicu koja je sa četvorogodišnjom ćerkom gledala čuvenu Kingovu filmsku adaptaciju istoimenog filma i rastravila se na prizor klovna kad dečaku čupa ruku da bi ga uvukao u kanalizaciju, dok je njena ćerka samo rekla ‘’Mama, pa to je kostim’’.
Ili, nama mnogo bliži primer Ivice i Marice. Ljudožderka živi sama u šumi i mami malu decu u kolibu gde ih priprema na sto i jedan način. Da Ivica i Marica nisu bili dovoljno pametni, bajka ne bi bila bajka i malo bi se drugačije završila. Je l’ zamišljate?
U jednom romanu jedemo bebe, u drugom ih spašavamo. Za prvi se pitamo Zašto takve scene?, Zašto tako surovo?, a za drugi Zašto bi oni spašavali bebu, šta im je ta beba? Ne shvatam. U oba slučaja prestaje se sa čitanjem, i u oba slučaja odgovor je isti: u ljudskoj je prirodi da radi takve stvari. Da spašava bez razloga, da povređuje naizgled bez razloga. Mnogi se iznenade šta su sve u stanju da urade suočeni sa pretnjom opstanka. Znam da zvuči smešno, ali neki i pod željom samo da ostanu mladi što duže ne biraju metode – videla sam kreme čiji je glavni sastojak placenta. Videla sam i slatku malu bebu koju je pet medicinskih radnika spašavalo iz kanalizacione cevi jer ju je rođena majka tu ugurala i pokušala da povuče vodu. Jer je beba curica a muž joj je rekao da može da se vrati kući bez nje. Mogla je da je jednostavno ostavi, kazaćemo svi mi sada, bez tako ispoljene ružne i nepotrebne surovosti, jer dete je i tako otišlo na usvajanje, ali pretpostavljam da niko ne može da zamisli kakve psihičke tenzije preživljava neko iz dana u dan dok ne dođe do tačke da hladnokrvno svoju krv i meso otrese na takav način. Dobro je što zakon kaže da dete do treće godine nije u stanju da oseti traumu ni da se uplaši.
Crtu ne samo da nismo povukli nego ne znamo ni gde se nalazi. Stalno je guramo ka novim dubinama i nikad nema kraja. Taman nađemo novu smicalicu koja nas privuče ili odbije, emotivno je iscedimo do kraja, ravnodušno pređemo preko leša jučerašnje ideje i krenemo da silujemo novu. Jer niko ne pamti ono što je isto. I kad svi pišu o istom, kad svi razmišljaju o istom, da li uopšte iko razmišlja, ili se samo kopiramo međusobno? Pardon, inspirišemo se međusobno. I kad smo u poslu izazivanja emocija da bismo ostali upamćeni i izdvojeni, što je cilj svakoga ko želi da se nazove majstorom, koliko su nam dakle potrebne nepotrebne surovosti? I da li zaista gledamo na to na takav način? Jer ideje, kada se jave, svrbe i koprcaju se, ponekad i urlaju sve dok se ne nađu na papiru, obuzmu nam dobar deo misaonih procesa dok se ne razrade, opravdaju i ukalupe u moralno prihvatljivu viziju. Znamo da su odvratne, ali tešimo se da govorimo protiv njih, iako potiču sa naše tastature. A možda i treba tako. Taman da se upoznamo sa zlom i psihički pripremimo na odbranu. I da li je onda adekvatan odgovor bacanje knjige? Odbijanje da vidimo šta se dešava dalje?
I koja je poenta? Drugar nikad nije saznao kako je prošao sveštenik u knjizi, ni kojim silama su se normalni ljudi borili protiv korisnika tako užasne droge. Još uvek se borim da ne dozvolim sopstvenim likovima da osnuju sindikat, ali znam da većina njih može i zaista oseća krivicu zbog svojih i tuđih dela. Saosećam sa njima, ali ima li potrebe da i ja osećam krivicu zbog njih?
Koliko nepotrebne surovosti ste vi u stanju da postavite na papir zarad originalnosti? I da li je to zaista bila ideja koja se nije dala otresti ili uporno čeprkanje za do tad neviđenim?
text doživeo premijeru na Autostoperskom vodiču kroz fantastiku
Stvar je u šoku, preispitivanu morala i utvrđivanju istog. To trenira um i tako ga priprema za šok koji se dešava u realnosti. Plus, daje uvid u ljudsku devijaciju morala, prikazuje sve nijanse haosa, unosi buru u tihu priču, ali gotovo nikad kontekst ne hvali takve činove niti ih brani, već ih kritički osuđuje i pokazuje veličinu zla protiv koje se heroj bori i opravdava tu borbu protiv zla. 😀
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
To je sve tačno, i otprilike je i bila takva poenta teksta. Međutim, teško da će prosječan stanovnik bilo koje zemlje naći sebe u situaciji da čini velika herojska djela. Mada, ponekad je dovoljno u sebi osuditi nečovečnost.
Свиђа ми сеСвиђа се 2 people
Ja nista slicno ne citam, kod mene je crta veoma debela i ne volim da slusam, gledam a narocito ne volim da citam o takvim scenama, pa cak ne volim ni anticku mitologiju, prezirem cak i pricu o Edipu jer mi je groteskna prica o braku izmedju majke i sina, ne razumem potrebu ljudi da takve stvari dozivljavaju pa makar i citanjem o njima, osudjujem svaku vrstu nasilja i podsticanje nasilja koje se granici sa razumom.
Свиђа ми сеСвиђа се 3 people
Ja bih osudila u stvarnosti. U literaturi mi predstavlja zadovoljstvo kad vidim da takve stvari nikome ne donose dobro zato što u stvarnom životu retko kad zločin bude naplaćen kako treba. Mitologija je posebna, nekad mislim da su priče sastavljene da iznerviraju, iako većina ima dobru pouku.
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
Ja ne osudjujem u umetnosti samo ne volim to da citam :). A price iz davnina, bilo mitologija, bajke, basne, sve su pune strasnih stvari, ljudi su valjda bili naivni bilo je potrebno da ih plasite necim, a posto nije bilo druge zabave sem sedenja oko vatre ili pozorista kao u staroj grckoj i rimu, setimo se gladijatora, giljotine. Takva zastrasivanja imaju jedan cilj drzati narod u pokronosti strahom i pretnjom a opet dati im nadu u vidu nekog junaka. Danas tome sluzi televizija, ratovi koji se prate direktno na tv, velike epidemije..pricala sam ja o tome u mom tekstu Kratka istorija straha…
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
Čitala sam 🙂
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
Razmisljala sam i ja o svemu tome kada sam odgledala Srpski film. Autor je nesto objasnjavao, metafore, alegorije,bla,bla,truc… Ali prava i jaka metafora i alegorija su sami sebi dovoljni. Nema potrebe za „crtanjem“. Stekla sam utisak da je Srpski film napravljen za one koji uzivaju u takvim stvarima. To vazi i za preterivanjem sa scenama nasilja bilo u knjizevnosti,filmu ili nekoj trecoj umetnosti. Uzbudjuje ih.
Свиђа ми сеСвиђа се 4 people
Nisam gledala Srpski film. Jako slabo gledam filmove ovih dana. Mada se u načelu slažem da ne treba sve crtati, publika nije toliko debilna da ne bi mogla da shvati.
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
Ja sam cula o tom filmu da nisam cula o cemu se radi mozda bi se prevarila da gledam ovako znam da mi ne pada napamet, ne postoji nikav niti umetnicki niti bilo kakav socio psiholoski razlog da se napravi film na tu temu, ja licno iako ga nisam gledala i ne zanima me kakva je slika, rezija ili gluma ubedjenja sam da je to jedno smece od filma.
Свиђа ми сеСвиђа се 3 people
I jeste smeće. Ja sam želela da ga odgledam zato što je bilo mnogo polemike oko njega kada je izašao. A kad sam ga odgledala osećala sam se baš bezveze. I onda sam razmišljala o svemu ovome što piše Sofija. I zaključila da je reč o posrednom iživljavanju strasti. 😀
Recimo, nasilje u filmu Paklena pomorandža mi nije suvišno iako je mučno zato što ilustruje jedan lik, njegovu dinamiku i doprinosi opštoj umetničkoj istini. U Srpskom filmu su nasilne scene same sebi cilj i zato je Paklena pomorandža umetničko delo, a Srpski film smeće.
Свиђа ми сеСвиђа се 2 people
Odlična poenta! Sviđa mi se to razgraničenje da li je nešto cilj ili sredstvo.
Свиђа ми сеСвиђа се 2 people
Slazem sa za Paklenu pomorandzu to je vrhunski film ali razlika je u tome sto je to film o neartikulisanom besu, devijaciji i sociopatskom ponasanju mladih kao posledica sredine u kojoj su odrastali, otudzenosti od drustva i nedostatka ljubavi u ranoj mladosti, ali nema toliko eksplicitnog nasilja to je vise prica o nasilju nego film o nasilju, obozavam taj film, i s ozirom koliko sam vec rekla na brzinu o tome govori dovoljno o kvalitetutu filma.
Свиђа ми сеСвиђа се 2 people
Naci ces na Sputniku ceo intervju Интервју Козлов
„Истинска литература не треба да фасцинира мој ум неочекиваним обртима и конструкцијама, она треба да дотиче моју душу, моје срце, треба да ме наведе и да плачем и да се смејем. Данас су све књижаре препуне постмодернистичке литературе која се своди на ’свето тројство‘ — такозвана ’три С‘ – Секс, Страх и Смрт“ Козлов.
Свиђа ми сеСвиђа се 3 people
Našla i pročitala 😊 hvala na preporuci. Zaista ima jako puno naših pisaca čija bi djela mogla da se prevedu, nadam se da je projekat uzeo maha od 2015. Shvatam poentu SSSa, ali i klasičari su u svojim delima preplitali ova tri motiva, iako su pored toga imali dosta drugih tema. Nekako su nezaobilazan deo života.
Lično bih volela da moje pisanje može da dodirne nečiju dušu i misli, ali mi se čini da imam još dosta da učim do tada. ☺ Zato izuzetno cenim konstruktivne kritike i mišljenja. Hvala još jednom!
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
Divno napisano, umetnost treba da nas dodirne i pobudi najfinija osecanja a ne da nas natera da se ispovracamo.
Свиђа ми сеСвиђа се 2 people
Да злоупотербим овај блог али морам написати следеће….Човек је слика и прилика Творца.У чему питање је? Па само је Творац само своме сину, Човеку дао моћ стварања.Дао му је и слободу,свакоме на располагање по својој жељи.А шта би требао да ствара,па нешто боље,нешто лепше од стварности којом није задовољан.Стварање је корак напред.Ту нема страха,немани,аждаја…то је занимација за лукавог,јер он само руши не ствара.Да би створио нешто мора да постоји првобитна замисао,“какве су ти мисли…“ значи свако од нас има одговорност за оно што ради.“Понекад у животу човек се нађе пред уметничким или природним ремек-делом пред којим остаје без даха.У таквим тренуцима усхићења није увек сигуран да ли припадају његовом дивном сну,или јави.” Колико је само битно борити се за унутрашњи сјај.Човек стално треба да бди над суштином свога бића и да је улепшава,јер из ње извире врело вечног живота и младости .Колико год је лоших појава,толико је добрих,па лоше појаве никако не смеју бити изговор за поразне одлуке које доносимо против себе. Мозак слуша душу,а када се за њу часно боримо онда су нам и мисли здраве. Колико је дивна црква са олтаром подигнутим у нама самима!У тој цркви све миомирисом мирише. Њу нико не може да сруши,јер је направљена од невидљивог бескраја. Лепе речи и дивна дела,ширење љубави и доброте,строго поштовање Божијих заповести,врлинска дела,молитва која прожима цело биће,умереност,прегалаштво ,давање без жеље да буде враћено,скромност,стрпљење. Свако може да буде такав. Зато човек,треба да ствара због себе,пре свега,нешто вредно,јер ће га кад-тад савладати ликови из снова,верујте ми.
„Да могу да замислим пролеће на неком брегу.Благи ветар уз помоћ Сунца све око себе претвара у један велики инструмент.Свира сонату уз несебичну помоћ лишћа које лелуја,уз помоћ цвркута птица,жубора воде.Такве ноте милују свет око тебе,жбунове расцетале,птице у ваздуху,цвеће на ливади брже расте.Плава на небу постаје још плавља.Посматраш ластавице које пију воду из потока,капи се разлете као бисери.У даљини чујеш смех неке заљубљене девојке,јер само они који воле се смеју тако лепо,смех као песма.Таква мелодија улази у душу,опоравља човека.И тада душа запева и она,свет око тебе је лепши.Они који лажу да воле,издаје их осмех…“ (цитат из једног мог текста ) Хвала за инспирацију за текст,дуго нисам писао оволико
Свиђа ми сеСвиђа се 2 people
Stvarno lep tekst. Mislim da treba češće da pišeš ☺
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
Veruj mi da posle operacije nisam ni slovce napisao,čak ni sms ne kuckam
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
Čitah na AVKF… 🙂
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
I treba 🙂
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
Ostade knedla u grlu..
Свиђа ми сеСвиђа се 1 person
Ma nije tako strašno 😅
Свиђа ми сеСвиђа ми се